Purvas ir gėlės 2019 m. balandžio 4 d. – 2019 m. gegužės 10 d. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Balandžio 4 d., ketvirtadienį, 18:00
val. galerijoje „Vartai“ atidaroma jaunosios kartos tapytojo Adomo
Danusevičiaus paroda. Jau dešimt metų menininko pavardė užima išskirtinę vietą
Lietuvos meno lauke dėl plėtojamų seksualinio identiteto temų ir queer
estetikos. Tačiau paskutiniųjų metų darbai žymi
naują tarp Vilniaus ir Kopenhagos migruojančio menininko kūrybos etapą. Jame -
tapyba kaip alcheminis vyksmas, o plėtojami transkultūriniai, transistoriniai
vyriškumo ir moteriškumo vaizdiniai užsimena apie gyvybės cikliškumą,
hibridiškumą, nuolat tarp materijos ir formos cirkuliuojančią energiją. Purvas ir gėlės - universaliai
suvokiami mitiniai vaizdiniai, glūdintys kūniškoje žmonijos atmintyje tarsi
dirvoje tūnančios augalo sėklos ar grybų sporos. Palietos vandeniu, purve
sutvinkčioja ir suveša gyvybės šaknys. Iš purvo - beformio ir netauraus -
dievai nulipdė žmogų ir paleido į žemę grumtis su savo prigimtimi. Būtent
„purvo metafizika“ atveria vartus į pirmapradį gyvybės hibridiškumą, nežabotą
polinkį keistis, daugintis, užimti naujas teritorijas ir užvaldyti fėjišku
kosminio eroso žaismu. Kurianti ir griaunanti pirmapradė
energija A. Danusevičiaus kūriniuose mainosi ir žaismingai flirtuoja, čia
nusivesdama į klampius pasąmonės požemius, čia panardindama į svaigias žiedų
haliucinacijas. Socialiniai ir lyties tapatumai maišosi, jungiasi ir čia pat
vėl išvirsta į neišmatuojamu potencialu trykštančią beformę medžiagą.
Atsikartojantys gamtos motyvai – gyvastingi, žavūs, paslaptingi ir tuo pat metu
seksualiai dviprasmiški, flirtuojantys su žiūrovo pojūčiais. Menininko įvaldytas gyvas ir
„mėsiškas“ potėpis įsikūnija drobės paviršiuje kaip kūrybiniame procese
suvaldyta susitvenkusi energija, paverčianti paveikslą transgresijos objektu.
Menininko atsisakymas kopijuoti regimosios tikrovės atvaizdus, priešingai –
sąmoningas jų tirpdymas, uždengimas priartina prie dar Georges Bataille
suformuluotų idėjų apie beformiškumą (informe) mene, būtiną kūrybinės
intuicijos išlaisvinimo sąlygą. Tiek graikų chaoso kaip pasaulio pradžios
mitas, tiek dabartinė Didžiojo Sprogimo teorija kalba apie vieną ir tą patį -
beformiškume glūdinčią kūrybiškumo sėklą. Adomas Danusevičius (g. 1984 m.
Vilniuje) yra baigęs menų doktorantūros studijas Vilniaus dailės akademijoje,
teorines ir praktines žinias gilinęs Danijos Karališkojoje menų
akademijoje. Nuo debiuto 2008 m. menininko kūryba buvo pastebėta ir
įvertinta dailės kritikų, jo darbų įsigijo privatūs Lietuvos ir užsienio
kolekcininkai, tarp jų - Lewben Art Foundation ir MO muziejus.
Menininkas aktyviai dalyvauja grupinėse parodose Lietuvoje ir užsienyje, o ši
paroda galerijoje „Vartai“ – jau tryliktoji asmeninė. 2018–2019 m. A.
Danusevičius pelnė Bavarijos kultūros ministerijos apdovanojimą su stipendija
kurti prestižinėje “Internationales Künstlerhaus Villa Concordia” menininkų
rezidencijoje Bamberge (Vokietija). Menininko kūriniai iš debiutinės serijos
„Karminas“, „Kamufliažinis vyriškumas ir kempiškasis blizgesys“ buvo pastebėti
ir įtraukti į reikšmingą leidinį Queer!?: Visual Arts in Europe:
Beeldende kunst in Europa(sud. Evert van Straaten, Anton
Anthonissen, 2019), kurioje aptariama queermeno raida. Parodos kuratorė Jolanta
Marcišauskytė – Jurašienė Mecenatas Živilė ir Jonas Garbaravičiai Globėjas Renata ir Rolandas Valiūnai Galerijos rėmėjai Vilniaus miesto savivaldybė, VšĮ
„Meno fondas“, Vilma Dagilienė, Romas Kinka, Clear Channel, „Lietuvos rytas“,
„Ekskomisarų biuras“ Parodos grafinis dizainas Laura Grigaliūnaitė Parodos tekstas Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė |
|