ŽILVINAS LANDZBERGAS
Trečioji VARTAMS – 20 paroda
2011 lapkričio 15 d. – 2012 sausio 7 d.
Apie parodą

Lapkričio 15 d. galerijoje VARTAI atidaroma trečioji galerijos dvidešimtmečiui paminėti skirto ciklo paroda. Pirmosiose jubiliejui skirtose parodose buvo pristatyta Žilvino Kempino ir Ugniaus Gelgudos kūryba. Šįkart ekspozicines erdvėse – Žilvino Landzbergo ir Jaime Pitarcho solo parodų dialogas. 

Naudodami skirtingus metodus, Žilvinas Landzbergas ir Jaime Pitarchas iš naujo imasi permąstyti šiandieninės visuomenės būvį. Parodoje girdimas XIX-ojo amžiaus filosofinės minties aidas, nagrinėjant šiandienos problemas, reiškiamas turtinga menininkų vizualine kalba. Iki šiol, o galbūt kaip niekad anksčiau, svarbi susvetimėjimo problema reikalauja naujų jos apmąstymo ir sprendimo būdų.  

Lietuvių menininkas Žilvinas Landzbergas pristato du naujus, Lietuvoje dar nerodytus kūrinius. 2011 m. sukurtos instaliacijos Sun Set ir The Future is Now reflektuoja šiuolaikinio socialinio pasaulio vizijų konstravimo mechanizmus, kuriuose persipina mokslinė fantastika, vartotojų visuomenė, informacijos galia, šiuolaikinė kultūra. Menininkas erdvinius naratyvus kuria pasitelkdamas iliuziškumą, savitą detalių gretinimą, skirtingų šviesos šaltinių modeliavimą, dvimačių ir trimačių vaizdų kombinavimą bei objektų dematerializavimą. Pasak Ž. Landzbergo, mes patys kuriame mitus, formuojančius mūsų realybę. Nesustojančio progreso inspiruotos naujų formų paieškos visose įmanomose srityse atvėrė galimybes ir naujo gyvenimo būdo sklaidai, tačiau dažnai nesusimąstoma, kaip visa tai paveikė atskirus individus. Senose kino juostose saugiai sandėliuota mokslinė fantastika realizuojasi čia ir dabar. Viskas keičiasi taip greitai, jog žmogaus, nebesugebėdamas reflektuoti realybės, nugrimzta į savito sapno būseną, kurioje susipina aplinkos transliuojamų pasaulio vizijų, archajinės sąmonės bei asmeninių patirčių elementai. Tad Ž. Landzbergo instaliacijose formuojamas savitas simbolinis mikrokosmosas yra tarsi priemonė suvokti savo paties būklę ir vietą pasaulyje.  

Ispanų menininko Jaime Pitarcho kūryboje kasdieniniai daiktai paverčiami kritinio mąstymo įrankiais. Pirmą kartą Lietuvoje pristatomas menininkas buitinius objektus bei plataus vartojimo prekes perkuria minimaliomis priemonėmis. J. Pitarcho teigimu, jei mūsų gaminami daiktai atspindi žmogaus būklės aspektus, tai atimant iš šių objektų jų funkcijas arba jų atvaizdus, bandoma išsiaiškinti jų esmę, kuri turėtų atspindėti tam tikrus mūsų pačių esmės aspektus. Vyraujantys socialiniai ir ekonominiai modeliai įtraukia žmogų į nuolatinės gamybos, kūrimo ir perkūrimo ciklą, kuriame jo paties sukurti produktai tampa nebeatpažįstami. Menininko nuomone, menas gali padėti perkelti kasdienius daiktus iš materialiojo konteksto į dvasinį. Parodoje eksponuojami disfunkcionalūs objektai yra tarsi fizinė santykių tarp asmens ir kolektyvinių darinių neatitikimo išraiška. J. Pitarchui svarbu tai, kad šiuolaikiniame pasaulyje žmogus nebesugeba susitapatinti su tuo, ką pats sukūrė, kad ir kas tai bebūtų: kultūra, socialiniai santykiai, ritualai, santuoka ir pan. Dėl to žmogus turi nuolat ieškoti būdų, kaip įsitvirtinti pasaulyje. Tai jis laiko likimu ir nepaprasto grožio aktu, kuriam būdingos ir jo kūriniams priskiriamos būsenos tokios kaip beprasmiškumas, pusiausvyros paieška ar nesaugumo jausmas. 

Žilvinas Landzbergas (g. 1979) gyvena ir kuria Vilniuje. 1998–2004 m. studijavo Vilniaus dailės akademijoje, skulptūros katedroje. 2001 m. semestrą studijavo Plymouth'o universiteto Vaizduojamojo meno fakultete. 2005–2007 m. kūrė podiplominėje Atelier rezidencijoje Amsterdame. 2008 m. apdovanotas pagrindiniu modernaus ir šiuolaikinio meno leidyklos Thieme Art prizu. 2010 m. buvo vienas iš menininkų, atstovavusių Lietuvai Liverpulio tarptautinėje šiuolaikinio meno bienalėje Jungtinėje Karalystėje. 

Jaime Pitarchas (g. 1963) gyvena ir kuria Barselonoje. 1995 m. įgijo magistro laipsnį Karališkajame meno koledže Londone. Dalyvavo Manifesta 7 bienalėje Italijoje (2008), surengė parodų Centre d’Art Santa Mónica Ispanijoje, Fondation Maeght, Musée d’Art Contemporain Prancūzijoje, Museo de Arte Contemporáneo Ispanijoje ir kt. Kūrinių yra įsigiję privatūs kolekcininkai ir muziejai (Museo Patio Herreriano, MACBA Collection, Karališkasis meno koledžas Londone, Colección Bergé). Žurnalas Art Review 2007 m. Jaime Pitarchą įvardijo kaip vieną iš ateities menininkų, kuriuos būtina įsiminti. 

Globėja:


Rėmėjai:

Kultūros rėmimo fondas, Bosca, Lietuvos rytas, 
Advokatų kontora: Tark Grunte Sutkienė ir partneriai,
Infoterminalas, spaustuvė Sapnų sala, JCDecaux

Parodos partneriai:

Ispanijos Karalystės ambasada, Vilniaus kultūros centras

Dėkojame:

Jorge Farre, Augustinui Serapinui, Aušrai Trakšelytei, Vadimui Daščinskiui